Frågor till huvudpersonen

Här är några frågor till Tikk som jag stulit från Olivia :)

Det var ju en rolig grej, så varför inte?

Något att läsa i väntan på nästa kapitel...




Vad heter du? Tikkipe

Hur gammal är du? 14 år

Var föddes du och växte upp? Ombord på rymdskeppet YGV7259.

Varför lämnade du platsen du växte upp på? Jag var nyfiken på livet på en planet, men det var mest en olyckshändelse att jag verkligen lämnade rymdskeppet. Jag har alltid drömt om äventyr och fascinerats av sagor och berättelser från planeter. Jag var ju aldrig lycklig på YGV7259, mina kunskaper ignorerades eftersom jag är flicka och jag hade inte heller några vänner. Nu skulle jag aldrig återvända, av någon annan anledning än att få träffa min far igen, men här känner jag mig verkligen uppskattad, så jag stannar nog för alltid.

Vilka är dina närmaste vänner? Véma och Temmo, Nibbo och Läjker, och Sollex.

Varför tycker du om dem? Det känns som om jag har en speciell koppling till Véma, hon försökte verkligen öppna upp för mig, och det var tack vare henne som jag valde att stanna på Elejona. Temmo är bara oemotståndligt vänlig och välvillig, mot alla. Nibbo och Läjker tog hand om mig när jag kom till Moluvar och blev alldeles ensam, de har blivit som en familj för mig. Sollex är en underlig figur som har koll på det mesta, jag har aldrig riktigt sett honom prata med någon annan än mig och när han gömde sig i vårt hus här i Moluvar så sade han att jag var den enda han kunde lita på, något sådant hade ingen sagt till mig förut.

Vilka personer tycker du sämst om? De andra ungdomarna som jag gick i skola med på rymdskeppet, Flehn Drakmästares och Karqols kejsare.

Varför tycker du så illa om dem? Ungdomarna på rymdskeppet retade mig jättemycket bara för att jag inte var som dem. Flehn tänker bara på sig själv, styr saker på ett sätt som hon tror kan imponera på bla hennes far, men hon bryr sig inte om oss andra, och framförallt hatar hon mig. Karqols kejsare är en girig galning som startar krig bara för att han vill äga makten i Jerilir också.

Berätta om den plast som du älskar mest: Jerilir på Elejona. Livet här är precis som i en saga. Människor jobbart hårt med sina sysslor, det finns inga robotar som gör allt. Det finns frisk luft, en värmande sol, berg och dalar, sjöar och floder, stora skogar och varierande väder. Dessutom finns det magi, det är inte precis som magin i sagorna, men det finns saker som bara är, och inte går att förklara.

När kände du dig som lyckligast? Svårt att säga, men jag tror ändå att det var när jag svävade genom skogen, över sjön och uppför berget på Ceron, där jag såg min första solnedgång. Då hade jag inga som helst bekymmer, jag bara söp in den fantastiska naturen, något som jag ju aldrig upplevt tidigare.

När kände du dig räddast? Helt klart när jag först insåg att jag hade missat skytteln tillbaka till YGV7259, även om det faktiskt var väldigt hemskt också när jag blev biten av ormen, eller i alla fall när Velm berättade hur farligt ormgiftet var. Annars har jag känt mig väldigt trygg på Elejona, trots allt konstigt som hänt.

Beskriv dig själv med fem ord: Antar att jag är självständig och uppfinningsrik, vänlig, ärlig, och har bra tålamod.

Vad är din högsta önskan? Att min far kommer hit, och att kriget tar slut.
Vad tänker du göra härnäst? Det finns inte så mycket jag kan göra, eftersom jag är fånge i Moluvar sedan vrylverna intog borgen. Jag ska väl försöka lära Nibbo läsa i alla fall, eftersom jag lovat henne det. Sedan är det bara att vänta och se vad som händer framöver.

Kommentarer
Postat av: Olivia

Roligt att läsa ocg "lära känna" Tikk lite bättre. :)

Postat av: Olivia

Sv: Vad menar du??????


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0