En lista för alla som skriver en bok

Det här inlägget blir tyvärr inget nytt kapitel eftersom jag har väldigt svårt att skriva nu och det går väldigt långsamt framåt.

Men här är i alla fall några författarfrågor som jag bestämt mig för att svara på.
Jag hoppas ni finner det intressant!



Vad heter du?
Frida Dahlin

Hur gammal är du? 19 i November

Vad kommer din bok att handla om?
Det är en blandning av SciFi och Fantasy och handlar om en tjej som dras in i en helt annan värld än hon är van. Jag tror att det kan handla mycket om vänskap också.

När kom du på bokidén?
Det var väl när jag läste Julia Sandströms Under Vingarnas Skugga nu i sommar som jag blev sugen på att skriva något eget igen, för jag har alltid tyckt om att skriva. Det är ju minst lika spännande som att läsa en bok eller se en film eftersom karaktärerna kan ha ett eget liv, men framför allt kan jag ju lägga in de där vändningarna som man ibland vill göra i böcker man läser. Sen läste jag Olivias berättelse och tyckte det verkade spännande att lägga upp en berättelse i en blogg på internet. Då skrev jag en Novell, och när det var klar började jag klura på idéer till en längre berättelse. Det var då idén till det här växte fram.

När började du att skriva på boken?
Nu i sommar ^^

Hur många A4 har du skrivit? 60 sidor Times New Roman 12 (med sidbrytning efter kapitel)

Hur ofta skriver du på boken? Jag öppnar dokumentet varje gång jag startar datorn för att se om jag kan komma på något att skriva. Ibland blir det jättemycket skrivet och ibland måste jag tänka mer över fortsättningen. I början var det 1 kapitel/dagen, men nu har jag lite fastnat.

Hur skulle du beskriva huvudpersonen? Tikk är en 13-årig tjej som växt upp i den mansdominerade världen ombord på rymdskeppet YGV7259. Hennes mamma dog när hon föddes, så hon har mest hängt efter sin far som är chefsmekaniker, alltså är hon själv nu en väldigt skicklig mekaniker, men hon kan inte bli någon riktig mekaniker eftersom hon är flicka. Mesta delen av sin tid spenderar hon som ignorerad, till och med av sin far som alltid verkar vara arg på henne. Ibland fantiserar hon om andra världar, livet på en planet, som i sagorna hon läste när hon var mindre. Hon är väldigt självständig, och genom berättelsens gång kommer hon att utvecklas mycket.

Hur skulle du beskriva din bok med fem ord? Teknologi, äventyr, vänskap, magi, krig.

Vem/vilka har varit dina inspirationskällor? Julia Sandström är en svensk tjej i min ålder som är fantasyförfattare, vilket får mig att tänka att då kanske jag också kan lyckas bli det (man kan ju alltid hoppas). Olivia har också inspirerat mig med sin berättelse och sina härliga kommentarer, det värmer såå att veta att det verkligen är någon som läser och tycker om det man skriver! Sen plockar jag ju upp inspiration i allt som händer omkring mig, alla filmer och serier jag ser, alla böcker och texter jag läser, bilder jag ser, spel jag spelar och verkliga livet, familj och vänner.

Har någon hjälpt dig att skriva boken? Jag skriver allt själv, men tar emot alla kommentarer jag får av de som läst. Brukar bolla idéer med syrran också, hon föreslog t.ex att jag skulle skriva det där extra kapitlet 4,5 eftersom jag genat väldigt mycket i början på kapitel 5 och inte visste riktigt själv hur jag skulle få till det.

Har någon hjälpt dig med research? Nej, och jag kan inte påstå att jag har gjort någon egen research heller. Det är det som är så härligt med fantasy, man kan hitta på det mesta själv. Men jag kan ju ingenting om bågskytte eller något sådant, och det kunde jag kanske ha kolla upp, men nu är allt påhittat.

Har du utvecklats under skrivandet? Jag har ju alltid tyckt om att skriva, och om jag tittar tillbaka på gamla texter som jag skrivit förr, så är det ju mycket som har hänt. Jag tänker på ett helt annat sätt nu.

Vill du få boken utgiven? Jag skulle väldigt gärna få en egen bok utgiven! Jag vet inte om just den här berättelsen kommer att bli den boken, eftersom det iaf började i stort sett som bara en improvisationsberättelse som inte var riktigt genomtänkt, och jag har fortfarande inte riktigt klurat ut hur det ska sluta. Men hur det än går så skulle jag verkligen vilja ge ut en bok med mitt namn på någon gång i livet!

Om du vill få den utgiven; kommer du att använda ditt eget namn? Ibland har jag funderat på det där med att använda ett annat namn som författare, eftersom jag är lite blyg. Men jag har kommit fram till att om jag vill ge ut en bok så måste jag ju vara stolt över att ha skrivit den boken, och då vill jag ju att det ska stå mitt namn på den!

- kopiera detta med listan -
Skapare: Jane / TheDiaryBitch.Blogg.Se

Kommentarer
Postat av: Olivia

Va roligt att veta de :) Har inte varit inne på datorn på länge, så du får ursäkta sena kommentarer.

Jag gjorde by the way också den där listan.

Checka in:

http://ollesplace.blogg.se/2010/august/en-lista-for-all-som-skriver-en-egen-bok.html

2010-08-27 @ 18:42:23
URL: http://ollesplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0